Inkoopsamenwerking

De voordelen van inkoopsamenwerking

Bij een inkoopsamenwerking werken partijen samen om inkoopkrachten te bundelen. Een goede inkoopsamenwerking gaat niet alleen om volumestapeling. Het draait ook om de kracht van het netwerk, waarmee je win-winsituaties kunt creëren.

De voordelen van inkoopsamenwerking

Bij een inkoopsamenwerking werken partijen samen om inkoopkrachten te bundelen. Een goede inkoopsamenwerking gaat niet alleen om volumestapeling. Het draait ook om de kracht van het netwerk, waarmee je win-winsituaties kunt creëren.

Inkoopsamenwerking brengt je verder

Vaak levert het aangaan van een samenwerking – dankzij volumestapeling – een financieel voordeel op. De ontwikkeling naar professioneler opdrachtgeverschap is een bijkomend aspect. Bewust omgaan met je (financiële) middelen en het inkooptraject zorgvuldig inrichten is voor veel organisaties een essentieel onderdeel van de bedrijfsvoering. Bovendien kun je veel van elkaar leren. Samen bezit je veel kennis en expertise!

Om met succes een inkoopsamenwerking te realiseren moet aan bepaalde voorwaarden worden voldaan:

  • Alle partijen moeten hun informatie, kennis en kunde willen delen
  • Alle partijen moeten vertrouwen hebben in elkaar
  • De gezamenlijke belangen moeten voor elke partij zichtbaar zijn
  • Er moet worden gewerkt met goede systemen die alle kennis inzichtelijk maken en complete informatie bieden zoals bijvoorbeeld productspecificaties, looptijden, certificeringen

Gezamenlijke keuze voor leveranciers

Het aangaan van een inkoopsamenwerking betekent niet dat je per se met dezelfde systemen moet werken. En de ene keer biedt de samenwerking voordeel voor deelnemer A, de andere keer voor deelnemer B. Daarin kunnen zij ook nog steeds hun eigen wensen en behoeften tentoonspreiden.

Het kan zijn dat je als bedrijf gewend bent om met een specifieke leverancier te werken. Uit onderzoek van de inkoopsamenwerking kan blijken dat het beter is om van leverancier te switchen. Uiteraard moet aan jouw producteisen voldaan kunnen worden en moeten de specificaties gelijk zijn.

Een inkoopsamenwerking is het hele jaar door in gesprek met allerhande toeleveranciers. Zo kan eenvoudig geselecteerd worden op kwaliteit, prijzen en specificaties. Wanneer je dit als eenling voor elkaar moet krijgen kan het lastiger zijn dan wanneer je uit de kennis en kunde van een samenwerkende groep kunt putten.

Deze voordelen moeten natuurlijk wel opwegen tegen een verminderde controle, het mogelijk opgeven van vertrouwde leveranciers en het delen van wellicht gevoelige informatie. Via de inkoopsamenwerking maak je de markt als geheel transparanter.

Gelijkheid in koopbehoeften en inkoopvolumes

In de praktijk blijkt dat een inkoopsamenwerking vooral succesvol is als samenwerkende organisaties een soortgelijke koopbehoefte hebben. En bovendien is het erg belangrijk dat directie en management zich aan de samenwerking committeren en bereid zijn om compromissen te sluiten.

Natuurlijk haal je ook voordeel als groep in de prijs en de service die erbij geleverd wordt. De betere afspraken en condities zijn waar het werkelijk om draait. Deze leveren je altijd meer op dan wanneer je zelf de boer op moet. Als bedrijf kun je redelijk zonder risico instappen in een van de verschillende samenwerkingsvormen die er zijn.

Als inkoopsamenwerking heb je een grotere impact bij de leveranciers, die ook steeds vaker partnerschappen aangaan. Wanneer je puur kijkt naar volumes, kunnen er vanuit de samenwerking afspraken gemaakt worden over een x volume tegen een specifieke prijs, waarbij prijzen worden geboden die je als eenling niet voor elkaar krijgt. De grote volumes kunnen verdeeld worden over de verschillende partners, uitmiddelen noemen we dat. Je verschuift dan volumes of partijen van de ene naar de andere deelnemer binnen de samenwerking. Als samenwerkende groep neem je een grote partij af, mocht je eens minder of meer nodig hebben, dan zijn daar niet 1-2-3 boetes aan verbonden die je als eenling wel zou moeten kunnen betalen.

Meer artikelen.