“Van voetbalveld naar inkoopveld: altijd voor het beste resultaat gaan.”
Maak kennis met Roelof Strikwerda (30), woonachtig in Sneek samen met zijn vriendin. Als senior inkoper bij Indusource is hij verantwoordelijk voor diverse inkoopgroepen: van noten, zaden en zuidvruchten tot energie, etiketten, afvalstromen en industriegassen.
Zijn route begon al in 2016 met een stage, gevolgd door vakantiewerk en uiteindelijk een start als junior inkoper in 2017. Inmiddels is hij een vertrouwd gezicht binnen het team en draait hij mee op senior niveau.
Wat vind je het leukste aan jouw rol binnen Indusource?
Roelof: “Wat ik mooi vind aan Indusource is de combinatie van jong talent en ervaren collega’s. We leren veel van elkaar, ondanks dat we eigen inkoopgroepen hebben. En ook op persoonlijk vlak zijn we betrokken, we lopen bijvoorbeeld vaak samen een rondje in de pauze.”
Roelof is trots op de kennis die intern beschikbaar is: “Bij Indusource werken we met een team van 15 inkopers. Daardoor leer je van verschillende stijlen en inzichten. Als je bij een organisatie werkt met maar één inkoper, leer je maar van één manier van werken. Hier sparren we dagelijks met elkaar en bundelen we onze krachten.” Ook buiten de organisatie heeft Roelof ervaring opgedaan. “Ik ben ook gedetacheerd geweest. Mooi om andere omgevingen te ervaren, maar het grote voordeel bij Indusource is: je staat er nooit alleen voor.”
Wat maakt jouw werk uitdagend?
“De grootste uitdaging? Het juiste inkoopmoment kiezen, samen met klant en leverancier, in een wereld die continu in beweging is. Markten reageren razendsnel op het nieuws. Dat maakt het lastig om keuzes te maken, zeker zonder goede data.”
Daarom speelt risicoanalyse een belangrijke rol in zijn werk: “We proberen altijd eerlijk te zijn en alle mitsen en maren in kaart te brengen. Als je goed kunt uitleggen waarom je een keuze maakt, kun je er ook samen op terugkijken. Transparantie is key.”
Wat geeft jou energie op de werkvloer?
Roelof hoeft daar niet lang over na te denken: “Het succesvol afronden van een traject. Als de klant én de leverancier met een goed gevoel terugkijken, dan weet je dat je het goed hebt gedaan. Dan kun je met frisse energie weer aan de slag met het volgende traject.”
Maar ook de sfeer met collega’s draagt bij aan werkplezier: “Een gezellige werkdag, samen successen vieren of elkaar helpen met een complex inkooptraject, dat geeft energie.”
Wat maakt Indusource uniek voor jou?
“Bij Indusource worden ideeën serieus genomen. We hebben een eigen development team dat elke dag werkt aan de doorontwikkeling van ons inkoopplatform. Daarnaast hebben we alle expertises in huis, van data-analist tot IT, van marketing tot facturatie. Alles om inkopers te ondersteunen.”
Ook op sociaal vlak wordt er genoeg georganiseerd: “Van varen tot volleyballen, er is veel ruimte voor plezier naast het werk. En dat maakt het werken bij Indusource compleet.”
Welke drie woorden beschrijven jou als professional het best?
Roelof noemt zichzelf:
- Ambitieus: “De route die ik heb afgelegd binnen Indusource laat dat goed zien.”
- Eerlijk: “Ik communiceer altijd transparant. Klanten waarderen dat direct.”
- Toekomstgericht: “Inkoop draait om leren van het verleden en kijken naar wat morgen nodig is. Slimme keuzes maken, kansen signaleren, buffers aanleggen, dat maakt impact.”
Hoe denk jij dat AI de rol van inkopers in de toekomst gaat veranderen?
Roelof ziet AI als een strategische aanvulling op zijn vak: “Het inkoopvak wordt er kwalitatief beter van. We kunnen betere analyses maken, markten nauwkeuriger volgen en prognoses opstellen op basis van macro-economische factoren.” “AI gaat ons helpen om nog slimmere inkoopbeslissingen te nemen. Denk aan het automatisch vergelijken van producten op bijvoorbeeld suikergehalte, het analyseren van documenten en het opstellen van slimme formules in Excel. Administratieve taken verdwijnen, waardoor we meer tijd krijgen voor strategische, duurzame en toekomstgerichte keuzes.”
Hoe merk jij in jouw werk dat AI en digitalisering een grotere rol spelen?
“We gebruiken AI nu al dagelijks. Het helpt ons bij het analyseren van data, het genereren van formules, maar ook bij het inzichtelijk maken van bepaalde ingrediënten in producten. Waar zit bijvoorbeeld peper in? Dankzij het omzetten van statische data naar dynamische (leesbare) data hoeven we dat niet meer handmatig op te zoeken. Dit bespaart ons ontzettend veel tijd”. “AI versnelt en vereenvoudigt ons werk enorm. De repeterende taken worden geautomatiseerd, waardoor wij ons als inkopers kunnen focussen op de dingen die er écht toe doen.
Roelof volgde recent ook een cursus over AI: “Daaruit bleek vooral hoe tools als Copilot communicatie en documentanalyse kunnen versnellen. We zijn echt aan het ontdekken hoe AI onze rol als sparringspartner voor klanten kan versterken.”