Het inkoopproces optimaliseren is essentieel als je merkt dat er te veel versnippering, afhankelijkheid of handmatig werk is binnen je organisatie. Veel bedrijven hebben wel inkoopafspraken, maar missen overzicht, structuur en sturing. Verschillende afdelingen kopen afzonderlijk in, leveranciers worden niet geëvalueerd en deadlines of looptijden raken uit zicht. Dat kost geld, tijd en onderhandelingskracht. In de praktijk betekent dit bijvoorbeeld dat contracten ongezien doorlopen tegen oude tarieven of dat er meerdere leveranciers voor hetzelfde product zijn zonder centrale afstemming. Ook ontstaan er risico’s bij audits, omdat documentatie niet centraal beschikbaar is.
Door het inkoopproces te optimaliseren ontstaat er rust en overzicht. Je maakt afspraken die centraal geborgd zijn, krijgt grip op prestaties van leveranciers en kunt doelgerichter onderhandelen. Ook wordt het eenvoudiger om compliance te bewaken en verrassingen bij audits of contractverlengingen te voorkomen. Je koopt niet alleen beter in, maar stuurt ook beter bij. Bovendien krijg je meer draagvlak binnen de organisatie, omdat processen transparanter zijn en de toegevoegde waarde van inkoop beter zichtbaar wordt.