De Periodieke Procurement Analyse

In een tijd waarin markten voortdurend veranderen en de druk om kosten te verlagen steeds groter wordt, kunnen inefficiënte inkoopprocessen een stille kostenpost vormen. Misschien ben je er niet eens van bewust dat je huidige inkoopstrategie verouderd is, dat je kansen mist om te besparen, of dat je onnodige risico’s loopt. Dit kan leiden tot hogere uitgaven, onnodige afhankelijkheid van bepaalde leveranciers, en een gebrek aan flexibiliteit in jouw supply chain. Uiteindelijk kan dit leiden tot een verzwakte concurrentiepositie. Door de Procurement Analyse krijgt jouw organisatie weer inzicht in deze belangrijke onderdelen.

Waarom de Periodieke Procurement Analyse?

De Periodieke Procurement Analyse geeft een helder beeld van jouw organisatie, evalueert grondig de huidige inkoopprocessen en brengt verbeterpunten nauwkeurig in kaart. Samen vertalen we jouw inzichten en informatie naar een dynamisch rapport dat een volledig overzicht biedt, met duidelijke conclusies en gerichte aanbevelingen.

Het rapport bestaat uit een kwalitatief en een kwantitatief deel, met diepgaande analyses op productniveau en diverse inkoopvalidatiemethodieken. De verkregen inzichten stellen je in staat om jouw inkoopprocessen te optimaliseren en de algehele prestaties van je organisatie te verbeteren.

Kwalitatief

Het kwalitatieve deel van de procurement analyse richt zich op de organisatie en strategie van het inkoopproces. Door middel van een vragenlijst gebaseerd op het MSU+ model analyseren we hoe jouw inkoop momenteel is georganiseerd. Deze analyse omvat zowel organisatorische, strategische en ondersteunende processen, waarmee we inzicht geven in de sterke en zwakke punten van jouw inkooporganisatie.

Kwantitatief

Het kwantitatieve deel van de analyse omvat een gedetailleerde spendanalyse op basis van een aangeleverde dataset van één boekjaar. Hier voeren we onder andere een ABC-analyse, Pareto-analyse en Kraljic matrix uit, om inkoopdata te beoordelen. Daarnaast onderzoeken we specifieke inkoopcategorieën aan de hand van benchmarks en best practices. Op basis van deze analyses geven we gerichte aanbevelingen om jouw inkoopprocessen verder te professionaliseren en optimaliseren.

Inkoopprocessen helder in kaart

Verbeterpunten identificeren

Besparingskansen & Uitgebreide benchmark

Onze Analyses

Periodieke Procurement Analyse

Strategische Positionering, Organisatie en Beleid
Leveranciersmanagement
Contractmanagement
Procesefficiëntie en -effectiviteit
Duurzaamheid & Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI) ESG
Spendanalyse met kwantitatieve analyses zoals de Kraljic, Spendcube, Pareto analyse etc.

Quick Scan

Spendanalyse 3 inkoopgroepen
Prijs
Leveranciers
Resultaten

Pareto Analyse

De pareto-analyse laat het aantal leveranciers zien (horizontale as) en de bijbehorende inkoopwaarde (verticale as).

Kraljic Matrix

Segmentatie van de inkoop-categorieën op basis van fincancieel risico / belang en toeleveringsrisico

Spend Cube

Inzicht in de crediteuren van het bedrijf en de verdeling over locaties / afdelingen

Vraag hier de Procurement Analyse aan